Cikkek a fotókról

Nyitott és zárt összetétel

Lehet, hogy nagyon meglepett, hogy megtanulják, hogy vannak nyitott, zárt kompozíciók. Honnan származnak ezek a meghatározások? 

A fotózás mindig is nagyon közel állt a festészethez. Ez a posztulátum még ma is igaz. Az első emberek, akik megpróbálták fotózni, tudósok-kémikusok vagy fizikusok voltak. Ez annak köszönhető, hogy kezdetben maga a folyamat tudományos szempontból lenyűgöző volt. Például az első állandó fényképet Joseph Nicephore Niepce francia feltaláló készítette 1825-1827 körül. Anélkül, hogy részletekbe mennénk, elegendő azt mondani, hogy a művészek gyorsan elfogadták ezt a technikát. 

Természetesen ez a kétféle vizuális művészet sok szempontból nagyon hasonló. A művészek ugyanazokat a dolgokat keresték a fotózásban, mint a festményekben – hasonló, érdekes tárgyak, gyönyörű fény. Amit vászonnal, kefével és kis mennyiségű festékkel rögzítettek, azt most” fényre”, lencsékre és vegyszerekre “festették”. Így a festészetre vonatkozó szabályok nagymértékben alkalmazhatók a fotózásra, beleértve a kompozíciót is. 

Most, hogy tudjuk, honnan származnak a kompozíció szabályai és elvei a fotózásban, részletesebben meg tudjuk vitatni a két fő típust.

Открытая и закрытая композиция

Mi a zárt összetétel? 

A zárt összetételű fénykép olyan kép, ahol az összes elem szépen elrendezve van a keret belsejében. 

A kép elemei, amelyek zárt kompozíciót használnak, nem vonják el a néző tekintetét, és nem kényszerítik arra, hogy egyik tárgyról a másikra ugorjon. Más szóval, ez egy olyan kompozíció, amelyben a fő tárgy egyértelműen kiemelkedik a keret többi részéből, és azonnal felhívja a figyelmet. 

Gyakran, bár nem mindig, a fő objektum közelebb van a kép középpontjához, nem pedig a sarkokhoz / határokhoz. Minden más elem segít a néző tekintetét a megadott objektumhoz irányítani, nem pedig a fénykép széleitől (vagy bármilyen más vizuális műalkotástól). Az ilyen összetétel gyakran statikus, következetes, stabil képeket eredményez, amelyek teljesnek és nyugodtnak tűnnek. 

Открытая и закрытая композиция

A zárt kompozíció számos fényképészeti műfajra alkalmas. A csendélet, a portré, a táj, sőt az utcai fotózás is nagyon jól kombinálhatja a zárt kompozíciót.

Открытая и закрытая композиция

A csendélet, más néven naturmort (nature morte – “dead nature” francia nyelven), valószínűleg a fotózás leggyakoribb műfaja, amely gyakran zárt kompozíciót használ a portréfotózással együtt. Egyes műfajokban a két típus közül az egyik gyakoribb, mint a másik. Például a tájképekben gyakrabban használják a nyitott kompozíciót, mint a zárt.

Bizonyos elrendezési technikák segíthetnek a statikus összetétel javításában, például a fényképen belüli vágásban.

Открытая и закрытая композиция

Képzelje el, ha ezt a fényképet nem egy természetes alakú vörös homokkő íven keresztül készítették Utahban. A kép ezután hatalmas tájképet mutat, és nyílt kompozíciót használ. Az íven keresztül történő felvétel a fénykép fő tárgyát egy keretbe zárta, hatékonyan a nyitott kompozíciót zártvá változtatva. 

Mi a nyitott kompozíció? 

A nyitott kompozíció, amint azt talán kitaláltad, pontosan ellentétes a zárt. Ahol a zárt kompozíció gyakran statikus tárgyakhoz, a stabilitás és a konzisztencia érzéséhez kapcsolódik, a nyitott kompozíció valahogy dinamikus. Ez nem jelenti azt, hogy ha van egy portréja, amelyben az objektum mozog, akkor azt kell jelentenie, hogy a kép nyitott kompozíción alapul. Nem maga a mozgás teszi dinamikussá a fényképet,hanem a mozgás érzetét különböző módon. Ezek az eszközök magukban foglalják a vezető vonalakat, a színt, a tárgyak számát és elhelyezését stb. 

Открытая и закрытая композиция

A fotó egyetlen mozgó tárgy nélkül is megteheti. Mindaddig, amíg sok vonal, alakzat és elem van, amelyek a néző tekintetét egyik elemről a másikra tartják, a kép dinamikusnak tekinthető. 

OLVASSA EL:  Az északi fények felvétele: kezdő útmutató

Egy nyitott kompozíciót használó fényképen a kép elemei a szélekhez mennek, és úgy tűnik, hogy túlmutatnak rajta. Ugyanilyen fontos, hogy a keretezés és a korlátozások hiányában nyílt összetételű legyen. Egy ilyen kép a kép belsejébe vonzza a nézőt, így könnyen elképzelhető, hogy mi történik az adott fénykép fizikai határain kívül. Természetesen bizonyos helyzetekben egy nyitott kompozíció is használható egy keretezett képhez. 

Открытая и закрытая композиция

A zárt fotózáshoz hasonlóan a fotózás szinte minden műfaját sikeresen használhatja egy nyitott kompozíció. A nyitott kompozíció nagyon jó példája a tájfotózás. Bár a tájak nem mindig Dinamikusak, a tér és a mélység érzése hangsúlyozza a nyitott kompozíciót. Ezenkívül a széles látószög segít a néző bevonásában a jelenetbe, hatékonyan megszabadulni a formátum határaitól és korlátaitól. A széles látószögű lencse azonban erősebb perspektívaérzetet teremt. Maga a széles látószög nem hoz létre nyitott kompozíciót, de dinamikát ad a fényképhez. 

Открытая и закрытая композиция

Köztes típus 

Néha nagyon nehéz megkülönböztetni a kétféle összetételt. Például előfordulhat, hogy olyan tájképfotóval találkozik, amely világos perspektívával rendelkezik, és nincs valódi határ, ellentétben a fenti példával, ahol a táj keretes. Mindezek az elemek azt hiszik, hogy a fotó nyílt kompozíciót használ. Ha azonban a perspektíva erős jelenléte által hangsúlyozott vonalak és formák a fókusz egyik fő eleméhez vonzzák a szemüket, és ott tartják, akkor egy ilyen jellemző még mindig zárt kompozíciót határoz meg. Szóval mi ez? Valójában mindkettő. Nagyon nehéz egy műalkotást beilleszteni egy sor szabályba és meghatározásba. A fényképnek mindkét összetételben rejlő jellemzői lehetnek. Minden a fotós kreativitásától, ötleteitől és készségétől függ. Ebben az esetben az egyik típus jellemzői gyakran észrevehetőbbek, mint a másik jellemzői ugyanazon a képen. 

Vessen egy pillantást az alábbi képre.

Открытая и закрытая композиция

Első pillantásra a fő elem egyértelműen a fénykép belsejében van. A sötét négyzet alakú boltív egyfajta keretként működik, amely távol tartja a néző tekintetét a kép széleitől. A kompozíció is központi, meglehetősen statikus. Megbocsátható azt gondolni, hogy ez egy zárt kompozíció. 

Ha azonban alaposan megnézed, észre fogod venni, hogy számos különböző tárgy van, nem csak az udvar egésze. Egy motor egy része, egy piros autó képe és egy ezüst autó egy része a jobb oldalon, egy erkély és ablakok – mindegyik vonzza a figyelmet, és egyikük sem tűnik észrevehetően fontosabbnak, mint a többiek. Úgy tűnik, hogy itt nincs egyetlen fő elem, de a fénykép különböző részein számos különböző elem található. Ez a számos különálló fontos objektum kissé dinamikussá teszi a képet, mert arra kényszeríti Önt, hogy többször nézze meg a fénykép különböző részeit. Aztán rájössz, hogy csak a jelenet töredéke jelenik meg. 

Nagyon könnyű elképzelni az épület többi részét fehér ablakkeretekkel, valamint egy kerékpár vagy autó rejtett felével, így történik, ha megnézzük a fényképet. Az elemek kiterjednek a négyzet alakú íves nyílás széleire,amelyek a keret belső kereteként működnek. Így ez a fotó magában foglalja mind a zárt, mind a nyitott összetétel jellemzőit. 

Feladat kezdőknek 

Most, hogy ismeri a nyitott és zárt kompozíció alapelméletét, valamint néhány példát a képekről, amelyek segítenek megkülönböztetni egymástól, próbálja meg meghatározni, hogy melyik típust használják a következő fotókban. Igazolja a válaszokat.

Открытая и закрытая композицияОткрытая и закрытая композицияОткрытая и закрытая композицияОткрытая и закрытая композицияОткрытая и закрытая композиция

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb