Cikkek a fotókról

Mi az az elv, a vezető szoba a fotózás?

A fotózás vezető terének elve a kompozíciós technika egyszerű, de szükséges része. Néha vannak “vezető”, “vezető”, “orrszoba” vagy “vezető tér”nevek is. Ebben a cikkben Craig Hull fotós beszél erről az elvről, valamint arról, hogy mikor és hogyan kell betartani vagy megsérteni.

Lényegében a vezető helyiség elve azt jelenti, hogy egy objektum keretezésekor egy jól összeállított kép negatív helyet foglal el a modell nézetének irányában. Mozgó tárgyak esetében ez ugyanaz: még mindig van hely az objektum mozgása előtt, valamint abban az irányban, amelyben mozog. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Miért fontos a mester szoba? 

A vezető helyiség kompozíciós technikája fontos megjegyezni, még akkor is, ha meg akarja szakítani ezt a szabályt. Ennek az elvnek a megsértése megváltoztathatja a kép hangulatát vagy érzését. Ez növeli a feszültséget a keret, és lehet, hogy a jelenet egésze kényelmetlen. 

Általánosságban elmondható, hogy egy portréfotónak van egy tárgya és a körülötte lévő tér. A portréfotózás iránti vizuális érdeklődés a mozgás, valamint a szem mozgása a keret körül. Annak érdekében, hogy a néző szeme mozogjon a képen, a fotós játszik az objektum körüli térrel. 

Ha a fotós a tárgyat mindkét oldalán egyenlő helyű keretbe helyezte, a kapott kompozíció statikus lesz. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

A fenti fotó az eredeti, a fotós pedig kivágta, így nem maradt hely a vezető szobának. A fotó végül elveszíti az egész kompozíciót. Kevésbé látjuk a hátteret, a fej körüli keret sűrűbb. Mindezek az attribútumok érdektelen képet hoznak létre. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Ismét nézd meg egy ember képét, amely szorosan levágott, de a tér az arca előtt helyezkedik el, nem mögött. Ha azonban még jobban levágjuk a képet, akkor nem lesz olyan erős, mint régen. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

A férfi fejének hátsó része közelében lévő sűrű keret miatt a vezető tér hiánya nem olyan visszataszító, mint más példákban. A torzítás nyilvánvalóbb, és azt a benyomást kelti, hogy nem az az ember, aki a tárgy, hanem az arc egyik része, például az arc. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

A közvetlenül a keret közepére helyezett ember képének összetétele nem a legsikeresebb, de jelentősen javítható, ha a vezető helyiséget eltávolítják. Azáltal, hogy eltávolítja ezt a helyet az arca előtt, megváltoztatjuk a kép ötletét. A negatív tér átveszi az irányítást, és úgy érzi, hogy a szövegnek vagy az információnak illeszkednie kell ebbe az üres területre. 

Ebben az esetben a néző egyszerűen nem érti, hogy mit néz az objektum, ami kellemetlenséget okoz.

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии? 

Ebben a képen egy olyan személyt látunk, aki elfordul a kamerától. Lássuk, mi történik, ha levágjuk a képet, és eltávolítjuk a vezető helyiséget. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Itt elveszítjük a személyt, mint fókuszt, hanem a szem a haj szerkezetére esik. A figyelmet elterelik az arcról és a szemről, és egyre inkább a mögöttük lévő negatív térre irányulnak. 

A képen, ahol a lány a keretből néz ki, a negatív tér nagy része az arca előtt van, vezető helyiségként. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Ennek a térnek a eltávolításával károsítjuk a kompozíciót, megöljük a kép iránti érdeklődést. Túl nagy hangsúlyt fektetünk a modell tekintetének irányára anélkül, hogy szabadon követhetnénk. Ez a kép nem fog működni a mester szoba nélkül. Ebben az esetben a figyelem a személy feje mögötti negatív térre összpontosít. 

OLVASSA EL:  Hogyan számoljuk ki a megfelelő méretű és felbontású képet nyomtatni és megjeleníteni a képernyőn

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

A vezető szobahatás még drámaibb lehet, ha a téma mozgásban van. A következő képen egy kerékpáros ember balról jobbra mozog a kereten. Miután néhány vezető szoba lehetővé teszi a téma, hogy továbbra is mozog a keretben. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Ez a vágás korlátozza a képet. Valami hiányzik a történet narratívájából, és a motornak most nincs hova mozognia. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Itt az autót közvetlenül a keret közepén rögzítik. Az autó elhelyezkedése miatt nyilvánvaló, hogy jobbról balra halad. A kép kivágásával látjuk, hogy a kép elveszíti erejét és összetételét. Ebben a jelenetben nincs semmi érdekes. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?   Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Az utolsó képen egy férfi látható a homokon biciklizve. Nyilvánvaló, hogy ez a fő hangsúly a fotó. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

A vezető helyiség nélkül azonban már nem a fő tárgy: most a jelenet legfontosabb része a motorkerékpár kerék, amely homokot emel a levegőbe. Más vizuális elemek elvesztették erejüket, és úgy tűnik, inkább támogatják a kereket és annak mozgását, mint fordítva. 

Что такое принцип ведущей комнаты в фотографии?

Egy másik hasznos koncepció a keret felépítésében a belmagasság-az objektum feje feletti tér a keret széléhez. Ha túl sok helyet hagy, úgy tűnik, hogy az ember fullad a futóhomokban. Ha nem hagy elég helyet, akkor vizuálisan azt az érzést kapja, hogy egy személy veszélyben van, hogy a fejét a keret mennyezetére üti. Helyezze az objektum szemét a felső képzeletbeli vonalra a harmadik szabály szerint,létrehozza a szükséges magasságot. A fej helyének kiválasztásakor ügyeljen arra, hogy a keret elég szabad legyen, hogy a nyak vagy a váll felső része látható legyen. Ellenkező esetben valami levágott fejet kapsz egy tálra. 

Hogyan alkalmazhatom a vezető helyiség hatását a fotóimra? 

A vezető helyiség elve nem szabály,hanem inkább ajánlás. Néha például meg fogja találni, hogy a mester szoba bekapcsolása nem kívánt figyelmet fordíthat a háttérre. Ebben az esetben győződjön meg róla, hogy a személy előtti tér még mindig nagyobb, mint a mögöttük lévő tér. 

Az általános szabály az, hogy az objektum előtti térnek a keret széléhez képest a teljes tér 2/3-ának kell lennie, az objektum mögött pedig 1/3-nak kell maradnia. Ez a szabály gyakran minden típusú felvételre vonatkozik, legyen szó profilfelvételről, közeli felvételről vagy csoportos felvételről. A vezető helyiség iránya teljesen attól függ, hogy hol keres a téma. Ha a téma a keret jobb oldalára néz, akkor a “vezető helyiségnek” a jobb oldalon kell lennie. Ha az alany balra néz, vagy balra gesztikulál, hagyjon elegendő helyet a keret bal oldalán. 

Fontos megjegyezni azt is, hogy minél gyorsabban mozog az objektum, annál meredekebb a fej profilba fordul, vagy minél szélesebb a gesztusok, annál több helyre lesz szüksége az adott oldalon. 

Az “ólom szoba” alkalmazható élő tárgyakra, például emberekre és állatokra, valamint mozgásban lévő tárgyakra, például autókra. Az élettelen tárgyak nem élvezhetik ezt az elvet, mert nincs irányított mozgás vagy tekintet. A legfontosabb dolog, hogy emlékezzünk arra, hogy a vezető tér nagyban segíti a keret összetételét: nélküle lehetőség van arra, hogy felborítsa a közönséget, és tudatalatti feszültséget okozzon.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb