Cikkek a fotókról

Rui Paglia és utcai fotói a portugál fado stílusában

Rui Palha egy portugál utcai fotós, felismerhető és emlékezetes stílusban. A kritikusok és a rajongók néha fado-nak hívják, hasonlóan a fado híres zenei stílusához. Mint a gyönyörű vágyakozással teli dallamok, Paglia képei gyakran lírai, sőt melankolikusak is. De ez egy inspirált és nagyon szép szomorúság a magányról a tömegben, az emberiség kereséséről, a lélekről, amely a szabadságra törekszik.

Руи Палья и его стрит-фотографии в стиле португальского фаду

Rui Paglia fekete-fehér fényképei olyanok, mint az akvarellek vagy az ideiglenes emlékek a “finom világról”, amely mindig ott van, de csak a perifériás (vagy belső) látással láthatja. Utcai fotói mindig tökéletesen világítanak, összetételileg tökéletesek, de nincs benne egy csepp közömbös pontosság. A szerző készsége “technikai” tökéletességet ad a képeknek, az empátia és az érzékenység pedig életet lehel beléjük.  

A portugál tehetségét nagyra értékeli a közönség és a szakmai közösség. Rui Paglia az egyik legelismertebb és legismertebb utcai fotográfus és utcai portréfestő. Facebook-oldalán több mint 330 000 előfizető van, a mesterkurzusok és szemináriumok mindig népszerűek. Rui Paglia kiadta a “Street Photography” című könyvet, amelyet a portugál fotószövetség nagyra értékelt. Elnyerte a SPA/RTP verseny díját, a Salão Internacional Caf Internet SICAFI 2003 aranyérmet, és elnyerte a London SPI Street Awards 2018 díjat.

A fotós munkáinak kiállításait különböző országokban tartják-szülőföldjén, Portugáliában, Olaszországban, Nagy-Britanniában, sőt Irakban is. Ugyanakkor szerény ember marad. Rui Paglia csendesen él Lisszabonban, inkább nem beszél magáról sokat, hanem az árnyékban marad, mivel saját nyilatkozata szerint egy igazi utcai fotósnak meg kell tennie.

A hobbitól a szakma készségéig

Rui Paglia 1953 áprilisában született, hosszú ideig hobbiként foglalkozott a fotózással. 13 évesen kapta meg az első kameráját. Kompakt, 16 mm-es Minolta volt, kis és vékony negatívokkal. Az új hobbi annyira megragadta Rui-t, hogy otthon sötét szobát készített, és minden szabadidejét a forgatásra szentelte. Leginkább a fiatal fotós szeretett tárgyakat keresni az utcán, “nyomja meg a gombot”, megragadva az emberek mozgását, reakcióit, kifejezéseit. Eddig az ember a jelentés központja és Rui Paglia fényképeinek legfontosabb eleme.

Eközben az amatőr fotós egy másik területen szerezte meg szakmáját. A mainframe Számítástechnika szakértője lett, 2001-ig a specialistánál dolgozott. Rui Paglia az utcán fényképezett. Még hasonló gondolkodású emberek csoportjait is szervezte. Az amatőr fotósok hétvégenként kimentek a kamerájukkal, egyféle filmmel dolgoztak, majd találkoztak, hogy összehasonlítsák és megvitassák az eredményeket.

OLVASSA EL:  "A fotóriporter nemzetközi mestere" Vladimir Vyatkin

2001-ben Rui Paglia elhagyta fő munkáját, és teljes mértékben az utcai fotózásra koncentrált. Sokat sétál, néha” kanyargós ” 20 km-re kedvenc Lisszabonján, Párizsban, más városokban. A fotós egzotikus helyekre is utazik. Van egy nagy sorozat képek Vietnam, Thaiföld, Makaó-a helyiek sétálnak a szűk utcákon, ünnepli a nemzeti ünnepek, vagy csak nézi a kamerát.

A fotós nem fél a veszélyes, hátrányos helyzetű területektől, kiváló textúrát talál. Gyakran beszél modelljeivel, megpróbálja megragadni érzelmeiket és reakcióikat. Számos interjúban Rui Paglia inspirálóként nevezi a múlt ragyogó utcai fotósait – Henri Cartier-Bresson, Willy Roni, Elliott Erwitt, Robert Doisneau. Mint ők, a portugálok folyamatosan keresik a “pillanatot”, és a képeken elsősorban az emberi történelmet látják.

Руи Палья и его стрит-фотографии в стиле португальского фаду

Nem a technikáról van szó

Rui Paglia gyakran kérdez arról, hogy milyen fényképezőgéppel készít képeket, hogyan dolgozza fel a fényképeket,és milyen fájlformátumot szeret. A fotós mindig válaszol-a technika végül nem olyan fontos. Természetesen jó optika és kamera működik az eredmény, de sokkal fontosabb, hogy egy utcai fotós a kitartó szem, amely folyamatosan ugyanazon a “tengelyen” az ujját a redőny kiadás, az agy és a szív a szerző.

Rui Paglia nem rendelkezik kedvenc kamerával, de folyamatosan teszteli az új berendezéseket. Leggyakrabban a Leica DLUX 4-re lő 24 mm-es lencsékkel, Leica DLUX 5, Sony RX1, Fuji XPRO. Gyakran előfordul, hogy a fotós Nikonhoz fordul, a D700 és D800 modellek kiválasztásával. Tükörreflexes fényképezőgépek esetén csak 20-50 mm-es lencséket használ, és mindig jpeg formátumot választ, nem raw-t.

Руи Палья и его стрит-фотографии в стиле португальского фаду

Rui Paglia azt mondja, hogy inkább a világítással, a “valódi” felvétel dinamikájával dolgozik, nem pedig a hosszú utófeldolgozással. Még akkor is, ha a kész keretek többnyire sikertelenek, a fotós nem változtatja meg a jpeg-t, hanem csak könyörtelenül törli a fényképeket, így csak a legjobbak maradnak. Az egyetlen kezelés, amit Rui Paglia szeret, a monokróm és a szürke árnyalat. Az átalakítás során kiválasztva a fotós híres hatását a bizonytalanságra, az idő rövidségére a keretben éri el.

A filmkamerákkal kapcsolatos széles körű tapasztalata ellenére Rui Paglia most a “digital” – on fényképez. Mint mondja, ez egyszerűen elkerüli a sötét szoba rutinját, és a fejlesztés érdekében kereskedelmi ateliárokhoz fordul. Rui azt állítja, hogy a Nikon D800 funkcióinak csak 10% – át ismeri, a legfontosabb a szem és a koncentráció.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb