Cikkek a fotókról

Gestalt elmélet a fotózásban

A” Gestalt ” németül “formát”jelent. A Gestalt-elmélet az 1920-as évekből származik, megpróbálva megmagyarázni azokat a különféle módszereket, amelyekkel az emberek érzékelik a körülöttük lévő világot. Ez az elmélet azt állítja, hogy amikor egy személy szembesül egy vizuálisan kaotikus jelenet, elméjük egyszerűsíti a jelenet több felismerhető formák és minták, hogy ismerik. 

Гештальт-теория в фотографии

Ezen elmélet szerint a vizuális észlelés alapelvei magyarázzák, hogy az agy hogyan érzékeli azokat a vizuális képeket, amelyeknek nincs szabványos sorrendje. 

Gestalt hatás a fotózásban 

A Gestalt elmélet betekintést nyújt a minták felismerésének folyamatába, amikor az emberek képeket néznek. Egy jól szervezett jelenet létrehozása segíthet a nézőknek abban, hogy az egyes elemeket vizuális egészként értékeljék. Ez megkönnyíti a képen látható üzenet megértését. Ebben a tekintetben a Gestalt pszichológia bemutatja nekünk a kompozíció holisztikus megközelítését; az a gondolat, hogy egy jelenet egésze több, mint részei összege. 

Például szándékosan beilleszthet egy olyan objektumot a fényképébe, amely csak részben látható, majd hagyja, hogy a néző maga töltse ki alakját. Ez arra ösztönzi a fotósot, hogy szerkezeti megtakarításokat tegyen az összetételében. 

Гештальт-теория в фотографии

Természeténél fogva az emberek érdeklődése növekszik, amikor a kompozíció elhagyja azt a részt, amelyet egyedül kell megoldaniuk. 

Alaki és háttérkapcsolatok 

A fotográfiában fontos megérteni, hogy a Gestalt-elmélet az alak és a háttér viszonyán alapul. Ha könnyen megkülönböztethetünk egy objektumot a háttérből, akkor az” alak-háttér ” objektum stabil. Ha nehéz megmondani, hogy mi az alak, és mi a háttér, akkor az alak alapján egy instabil objektummal foglalkozunk. Ebben az esetben, amit néhány ember tárgyként érzékel, mások háttérként látják. 

Az ábra és a talaj közötti összefüggés a tárgyhoz és a háttérhez kapcsolódik, amelyek a látótér két összetevőjét alkotják. A vizuális rendszer egyszerűsíti a jelenetet azáltal, hogy a fő tárgy (az alak), valamint minden más a képen (a föld). 

Гештальт-теория в фотографии

Amikor a néző a képre néz, először figyelmet kell fordítani az ábrára (objektumra), mielőtt a földre (háttérre) lépne. 

Hogyan lehet megkülönböztetni egy alakot a talajtól? 

Általában az elme a legkisebb területet figurának tekinti, a fennmaradó nagy területet pedig földnek.
Általános szabályként a fotósoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy azok a tereptárgyak, amelyek az emberek tekintetét vizuális jelenetre irányítják, a következők: 

  • Méret

Az elme olyan képeket fog érzékelni, amelyek minél nagyobbak, annál közelebb vannak az alakhoz. A kisebb képek távolabb jelennek meg, a háttér részeként kezelhetők. 

  • Elmosódás

Gondolj a mélységélességre. A fókuszban lévő objektumok először vonzzák a figyelmet, míg a fuzzy objektumok utoljára fogják megtenni. Az előtérben lévő fókuszált tárgyak gyakran világosak, ami azonnal vonzza a néző tekintetét. 

  • Érték Kontraszt

Ebben az esetben az érték a szín relatív könnyedsége vagy sötétsége. A jellemzők kontrasztja az, ami felelős az objektumok elválasztásáért az űrben. Ha azt szeretné, hogy a néző először nézzen meg egy objektumot, akkor az objektumnak nagy kontrasztra van szüksége a háttérben. Ennek egyik módja az objektum szín szerinti azonosítása. A szemek természetesen először a világosabb, melegebb színeket érik el, mint például a narancs, a sárga és a zöld. 

  • Szétválasztás

Egy másik módja annak, hogy egy objektumot elkülönítsünk a háttérből, egyszerűen elkülönítjük minden mástól. Egyetlen tárgy a vizuális jelenet közepén azonnal felhívja a figyelmet, még akkor is, ha a jelenet kaotikus. Az objektum elkülönítése a jelenet többi részétől növeli annak valószínűségét, hogy a háttérhez képest számként kezelik. 

Az objektumnak azonban elegendő kontraszttal kell rendelkeznie a háttérben, hogy könnyen látható és azonosítható legyen. Máskülönben beleolvad a háttérbe, és nehéz lesz felismerni. 

Gestalt-a közelség törvénye 

OLVASSA EL:  A téli fotózás teljes útmutatója

Amikor közel látjuk az objektumokat, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy kapcsolódnak egymáshoz. A közelség Gestalt törvénye kimondja, hogy az egymáshoz közel elhelyezkedő formák vagy tárgyak csoportokat alkotnak. Még akkor is, ha nagyon különböznek egymástól méretben, alakban és hasonlóban; mentális nézetben csoportot alkotnak, ha közel állnak egymáshoz. 

Gestalt-a közelség törvényét tapintatosan használják a tárgyak egységének közvetítésére a képen. 

Valószínűleg hallottál az esély szabályról, amely kimondja, hogy az emberi elme a páratlan számokat (általában háromszorosát) vizuálisan kellemesebbnek tartja, mint a páros számokat. A páratlan számokat dinamikusnak tekintik, míg a páros számokat gyakran mind formálisnak, mind statikusnak tekintik. 

Ezen ötlet alapján három emberből álló csoport jobb összetételt hoz létre, mint a két vagy négy csoport. Azonban még mindig megteheti egy egyenletes objektumcsoporttal, ha inkább a proximity gestalt szabályt használja. 

Гештальт-теория в фотографии

Példaként vegye figyelembe a fenti pingvinek képeit. Bár mindkét kép két pingvint mutat, a bal oldali képen a pingvineket úgy látjuk, mintha lenne. A két pingvin közelsége a bal oldali képen segít a kép egységesebb megjelenésében. 

A folytonosság törvénye 

Az elménk természetesen kitölti a hiányosságokat azokon a részeken, amelyeket nem látunk. Mindig ezt tesszük, amikor képeket látunk az ösvényekről, folyókról vagy más, a határ által keresztezett vonalakról. 

A folytonosság törvénye kimondja, hogy az emberi szem formák, vonalak vagy görbék sorozatát követi az elemek közötti kapcsolat meghatározásához. 

Гештальт-теория в фотографии

Gestalt-a hasonlóság törvénye 

A hasonlóság Gestalt törvénye feltételezi, hogy az agy olyan elemeket csoportosít, amelyek hasonlóak egymáshoz. Vegyük például a barna pingvineket ezen a képen. Sokan vannak, de mivel mindegyiknek ugyanaz a színe és textúrája van, egynek tekintjük őket. 

Гештальт-теория в фотографии

A hasonlóság törvénye szerint a fényképet két részre osztjuk: egy barna pingvinek csoportjára, egy ezüstre. Vegye figyelembe, hogy a hasonlóság törvényét különféle eszközökkel aktiválhatja, beleértve a színt, a méretet, az alakot, a textúrát vagy más attribútumot. 

A Gestalt-féle hasonlósági törvény megvizsgálja az agy azon hajlamát, hogy azonosítsa a megfelelő tulajdonságokat, és gyorsan megpróbálja meghatározni azok jelentését. Használja a hasonlóság törvényét a fotókon lévő független elemek közötti kapcsolatok létrehozásához. 

Gestalt-a közös zóna törvénye 

Гештальт-теория в фотографии

A posztuláció itt az, hogy az ugyanabban az irányban orientált objektumok egy csatlakoztatott csoporttal jelennek meg. Nem nagyon különbözik a közelség Gesztalt törvényétől, csak a mozgás vagy az irány eleme van. 

Példaként vegye fel a fenti képet. A bal oldali képen a különböző irányokban repülő madarak láthatók. Minden alkalommal, amikor egy madár más irányba repül, mint egy másik madár, különálló tárgyként kezeljük őket. A jobb oldali madarak azonban mind ugyanabban az irányban repülnek. A közös zóna törvénye kimondja, hogy az elme természetesen a jobb oldali madarakat egy egységként kezeli. 

Gestalt-a töltés törvénye 

Гештальт-теория в фотографии

A kitöltés Gestalt törvénye kimondja, hogy az embereknek veleszületett hajlamuk van arra, hogy kitöltsék a hiányosságokat, és kitöltsék a hiányzó részeket. Amikor a nézők a hiányzó képdarabok kitöltésén dolgoznak, aktív résztvevőkké válnak a fénykép vizuális történetében. Vegyük például a fenti fotót. A köd rejtélyes képet ad a képnek, eltakarva a jelenet egyes részeit. 

Az egyik módja annak, hogy a zárást előnyére használja, ha átfedő objektumok vannak a kompozícióban. A néző automatikusan részt vesz az objektum(OK) nak a másik (ok) által bezárt részének befejezésében. 

Következtetés 

Az emberi agy izgalmas módon működik, hogy megértse a valóságot, és érzékelje a körülötte lévő világot. Felfegyverkezve egy jó megértése Gestalt elméletek, javíthatja a kompozíciós ötletek, és hozzon létre erősebb képeket, amelyek hatékonyan intrika a közönség, és vegyenek részt a világban.

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb